Jak je to s registrem vozidel na Bohdalci ??

08.07.2013 18:29

Nový registr vozidel na řadě míst znovu selhává, ačkoli ministerstvo dopravy ujišťovalo, že už vše bude v pořádku. Nefunguje například komunikace systému s evropskou databází evidenčních čísel. Bez ověření v této databázi, že auto dovezené ze zahraničí není kradené, jej nelze zaregistrovat. Problém je i s databází kradených vozidel Policejního prezidia. Lidé přitom čekali ve frontách od brzkých ranních hodin, řada z nich už poněkolikáté.

Někteří řidiči přišli i se čtyřhodinovým předstihem, aby konečně své žádosti vyřídili. V půl sedmé bylo před registrem vozidel na pražském Bohdalci zhruba 50 lidí, o hodinu později už byla fronta dvojnásobná. Mnozí přitom přišli ještě za tmy. Někteří seděli na lavičce u vchodových dveří, jiní si přinesli rybářské stoličky.  

„Čekám tady od čtyř deseti. Mám jednu věc, potřebuji napsat auto na sebe, chodím sem už od pondělka,“ svěřil se jeden z čekatelů. 

Čekající lidé se během dopoledne cítili jako na houpačce. Systém po ranním spuštění fungoval, za necelou půlhodinu ovšem zkolaboval. Před polednem se pak opět rozběhl, i když s potížemi. 

Řidiči se snaží čekat na vyřízení svých žádostí trpělivě, ale většinou jsou opravdu rozzlobení. Někteří chodí na registr už od pondělí. Jeden podnikatel v Olomouci přišel už popáté. Má pokrývačskou firmu a nemůže nyní objíždět zákazníky. Uvažuje proto o žalobě kvůli ušlému zisku. Většině lidí nefunkční registry komplikuje i běžné cesty do práce nebo odjezdy na dovolenou. 

Úřady přednostně odbavují klienty, kteří přišli v uplynulých dnech a kvůli problémům jejich žádost úředníci nevyřídili. Třeba na Bohdalci mají jen z pondělí 250 takových žádostí. Dnes proto po vydání lístku s pořadovým číslem 300 nové lístky vydávat přestali. 

„My máme navíc ještě zprostředkovatele, kteří nám dodávají další žádosti. To necháme na pátek, kdy máme pro veřejnost zavřeno. Od zprostředkovatelů máme asi 1600 žádostí, které musíme stihnout. Ale to nestihneme ani za několik týdnů,“ popsal situaci na Bohdalci vedoucí pražského odboru dopravy Josef Mihalík. 

Lidé se tak museli obrnit trpělivostí. „Na registru ve Vysočanech jsem byla čtyřikrát, tady jsem podruhé. Nemám čas, abych tady stála tři čtyři hodiny, stejně by to možná bylo zbytečné. Ať to zabalí, ať dají zpátky starý registr, jak tam byl,“ usoudila další z řidiček.

„Najel jsem z Kroměříže 300 kilometrů, protože mám firmu nahlášenou v Praze, tak tu musím přihlásit auto. Výsledek nula,“ dodal moravský podnikatel. 

Našli se však i spokojení klienti. "Podařilo se mi přihlásit nové auto. Od pondělka jsem tady posedmé, každé ráno jsem tu byl od šesti od sedmi. Takže momentálně jsem šťastný,“ ocenil Milan Hošek v Brně, že se mu konečně podařilo se svou žádostí uspět. 

Problémy s registrem měli ráno znovu i v Plzni, když úředníci nemohli zaregistrovat nová vozidla ani provést převod starších aut. V odpoledních hodinách už podle vedoucího plzeňského registru Jana Vavříka problémy – až na ‚nějaké jednotlivosti‘ – nebyly. 

„Ten systém, i když je pro klienty momentálně funkční, tak zdaleka není dokonalý a nejde na něm udělat všechno,“ poznamenal v Ozvěnách dne. Odbavování klientů podle něj nyní zdržuje to, že registr vozidel není napojený na centrální registr obyvatel. 

„Zhruba u 50 procent to nenajde člověka podle rodného čísla, z důvodu chybných technických údajů, které vznikly při migraci dat. Údaje se musí ručně zadávat a hodně to zdržuje a zpomaluje celý běh,“ popsal Jan Vavřík. 

Za současné chyby systému podle něj může policejní prezidium a na ministerstvu vnitra proto prověří, jestli je opravdu chyba na jejich straně.

Zavádění registru má na starost firma ATS Telcom. Její obchodní ředitel Martin Tůma řekl, že společnost udělala pro hladký průběh spuštění maximum a jakékoli pochybení odmítl. 

Jan Nývlt